Rynek Infrastruktury: Porty w Szczecinie i Świnoujściu obsłużyły w 2012 roku podobną ilość ładunków co rok wcześniej. Czy te wyniki są dla Pana zadowalające?
Jarosław Siergiej, prezez Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście: W roku 2012 porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały łącznie 21 mln 267 tys. ton. Tym samym potwierdziły się wcześniejsze prognozy dotyczące wyników przeładunkowych za poprzedni rok. Wskazywały one zbliżony poziom do roku 2011, określanego jako rekordowy.
Osiągając ten wynik, porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały tylko o 87,5 tys. ton mniej niż w roku 2011. Spadek o 0,4% w porównaniu do roku ubiegłego w dalszym ciągu oznacza bardzo dobry wynik. Tak wysoki poziom przeładunków Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA uzyskał ostatni raz 28 lat temu, kiedy wielkość przeładunków wyniosła 22,2 mln ton.
Należy też podkreślić, że we wszystkich grupach towarowych w roku 2012, za wyjątkiem węgla, nastąpił wzrost przeładunków. Największy wzrost zanotowano w przeładunkach rudy – było to 55%, a także w przeładunkach zbóż, gdzie wzrost wyniósł prawie 30% oraz w obsłudze towarów z grupy inne masowe – tam wzrost w przeładunkach wyniósł 10,1%. W tej ostatniej grupie towarowej duży udział ma biomasa dla elektrowni. Bardzo dobry wynik zanotował także ZMPSiŚ SA w przeładunkach drobnicy, pomimo mniejszych obrotów kontenerowych (wyniosły one 52 178,5 TEU, czyli mniej niż w roku ubiegłym o 5,3%). Wysoki poziom przeładunków drobnicy osiągnięty został głównie dzięki drobnicy promowej. Łącznie przeładowano w obu portach prawie 9,5 mln ton drobnicy, czyli więcej niż w roku ubiegłym o 1,5%.
Spadek zanotowano wyłącznie w przeładunkach węgla – wyniósł on 21,5% w stosunku do roku 2011. Ostatecznie jednak to on zaważył na łącznym wyniku przeładunków - nieznacznie niższym niż ubiegłoroczny.
Jakie wyniki planuje osiągnąć w 2013 roku?
W tym roku przewidujemy, że obroty mogą być mniejsze, ale ich spadek nie powinien przekroczyć 10%. W związku z tym spodziewamy się wyniku na poziomie ok. 19 mln ton.
Od kilku lat obserwujemy spadek przeładunków węgla i również w 2013 roku zakładamy, że trend spadkowy w tej grupie towarowej będzie zachowany. Z drugiej jednak strony, stałą tendencją zmieniającej się w ostatnich latach struktury przeładunków jest przechodzenie z dominacji ładunków masowych na rzecz ładunków drobnicowych i większej uniwersalności oferty usługowej. Zmiana tej proporcji jest zgodna ze strategią rozwoju naszych portów i jest konsekwencją zmieniającego się rynku i technologii przewozów.